יום שני, דצמבר 24, 2007

האינטרנט - איום או הבטחה

התגלגל אל דפדפני הלינק הבא ליוטיוב שמראה סרטון קצר ובו מעין תיאורית קונספירציה סביב facebook והפרטיות שלנו.
אין לי כלים כדי לבדוק אם הדברים הנאמרים הם נכונים. מעבר לבדיקת ה privacy policy, אין לי דרך לבדוק כוונת זדון כלשהי מצד פייסבוק, ולמען האמת גם אין לי ענין מיוחד.

מה שכן, הסרטון הזה העלה אצלי שתי נקודות בנוגע לחיינו באינטרנט.
ראשית, הטכנולוגיה החדשה מביאה איתה הרבה הבטחות, אבל גם לא מעט איומים. בנקודה הזו אין ממש חדש מבחינת ההסטוריה האנושית - כמעט כל התקדמות טכנולוגית משמעותית מביאה עימה הבטחה וגם איומים חדשים, ולא חסרות דוגמאות. כחברה אנחנו נדרשים לאיומים האלה על מנת להגן על עצמנו, אבל אסור לנו לשפוך את התינוק עם המים: ביטול היתרונות שבטכנולוגיה בשם הגנה על החברה מהאיומים שהיא מביאה זו חוכמה קטנה מאוד. תארו לכם שכל המכוניות היו מוגבלות לקצב של 5 קמ"ש באופן גורף, בצורה מכנית, מפני שאנחנו רוצים למנוע תאונות דרכים.
כך גם באינטרנט: הרשת מביאה איתה חופש עצום ונגישות גדולה בהרבה מכפי שהיה בעבר - נגישות למידע ולאנשים. הנגישות הזו טומנת בחובה גם איומים מסוימים שעלינו ללמוד להתמודד איתם. ע"ע כתבת הפדופילים המדוברת של ערוץ 10, וגם האיום על פרטיותנו כאזרחים. האיומים האלה הם חדשים ואמיתיים, כמו תאונות דרכים במקרה של רכבים, אך יש להשיב עליהם באמצעים טכנולוגים מתאימים. כמו שאף אחד לא חושב ליצר רק מכוניות עם הילוך ראשון כך זה יהיה טיפשי "לסגור את האינטרנט" באמצעים טכנולוגים, ולמנוע בצורה מבוקרת מאנשים את חופש המידע והפרטיות שהאינטרנט נותן להם. ישנן מספר דרכים טכנולוגיות להתמודד עם איומים בעולם המקוון, למשל פרוטוקול PICS לחסימת תוכן, ו TOR לשמירה על אנונימיות. אלה פתרונות טכנולוגים שעולים בקנה אחד עם רוח הרשת, ולא מתנגשים בה. אין לי ספק שה"רעים" בסיפור הזה ימצאו דרכים גם לעקוף מנגנונים כאלה, ע"ע המלחמה היומיומית הניטשת בין הספאמרים למינהם והמסננים בתיבות הדואר האלקטרוני שלנו. אבל על כל איום חדש, או שכלול של איום קיים, התשובה צריכה להיות כזו שלא תבטל את היתרונות הטמונים בטכנולוגיה באופן גורף.

הדור שגדל כיום, גדל עם האינטרנט כדרך חיים. מסנג'ר, אימייל, פייסבוק, בלוגים, סלולרי וכו' - הם חלק בלתי נפרד מחייהם של בני נוער רבים. כמו שאנחנו לא הכרנו את הימים שבהם נהגו בעגלות ממקום למקום, כך הם לא יכירו את הימים שבהם חיכית לתחזית מזג האויר ברדיו או שהיית צריך לשאת אסימונים וטלכרט כדי להתקשר למקום כלשהו. כמו שאנחנו לא חושבים לבטל את המכוניות כדי להפחית את תאונות הדרכים (לפחות לא ברצינות) כך האינטרנט ושלל האינטראקציות שהרשת מציעה לא יעלמו כדי להגן על הילדים או על הפרטיות שלנו. באותו אופן שאנחנו לא מרשים לילד קטן לחצות את הכביש לבד, כך הוא גם לא יגלוש לבד באינטרנט - עם החופש באה האחריות. מכיוון שהחופש לא ילך לשום מקום, האחריות והאמצעים להתמודד עם האיומים צריכים לגדול.

מה שמביא אותי לנקודה השניה: חופש הביטוי והמידע שלנו באינטרנט הם גדולים מאוד. הווב (ה Web להבדיל מה Internet), נוצרה סביב עקרונות של חופש ושיתוף. הרעיונות האלה, כרעיונות חברתיים, עומדים בבסיסה של הרשת.
וזה דבר נפלא. כ"כ נפלא שמישהו יכול לפרסם באתר כמו פייסבוק סרטון שטוען שפייסבוק הם חברה מרושעת שמעוניינת לנצל אותנו למטרות רווח ולהפר את פרטיותנו. העובדה הזו לא הייתה מובנת מאליה עד לא מזמן, ולמעשה יש מקומות שהיא אינה כך עד היום, גם באינטרנט. אני לא מכיר כיום שום צורת מדיה אחרת שמאפשרת לי להתבטא בכזו חופשיות על כל דבר וענין, כולל על בעלי השליטה במדיום. זה אומנם בעיקר בגלל שאין ממש כאלה, כרגע. אבל יש גם כאלה שמנסים לשלוט בגישה שלנו לאינטרנט באופן גורף.
כחברה בריאה עלינו להגן על החופש הזה בדבקות, ולהתנגד לכל צעד שיגביל את החופש הזה, כאזרחים וכ"נתיני רשת". על כל איום, ויש כאלה, עלינו לענות באמצעי הטכנולוגי המתאים כך שיענה על האיום מבלי שיפגע בחרויות של האנשים שאינם מזיקים. ברור לי שזו אמירה כללית משהו וההבדל הוא בפרטים, אבל אנשים רעים, וממשלות רעות, תמיד יהיו; והם תמיד ינצלו את הטכנולוגיה. עלינו לשמור את החירויות על מנת שנוכל להינות מפירות הטכנולוגיה. רשת האינטרנט מאפשרת לנו שיתופי פעולה והחלפת מידע בצורה מהירה ויעילה הרבה יותר ממה שניתן היה לפני 15 שנים. הטכנולוגיה פותחת בפנינו אפשרויות רבות של אינטראקציה והחלפת דעות ורעיונות. זה יהיה לא נכון לאבד את כל הדברים הנפלאים האלה בגלל הבורות שלנו או חוסר הבנה של הטכנולוגיה.
אי אפשר להתעלם כמובן מהמתח התמידי בין חופש הביטוי והאנונימיות שמביאה איתה הרשת לבין הסתה והיכולת לפגוע בשמם הטוב של אנשים - זהו מתח שהיה קיים במידה מסוימת גם קודם, אך אין ספק שהרשת העצימה אותו מעצם הנגישות של הכלים להפצת הסתה ו/או דברים פוגעניים אחרים.
איני מכיר פתרון בי"ס לבעיה הזו, כמו שאין לנו פתרון בית ספר נגד תלונות שווא במשטרה. לחלק מהבעיה נמצא אולי פתרון בעתיד, וגם כיום קיימים פתרונות חלקיים. יתכן גם שנצטרך לחיות עם חלק מהבעיות, כמו שלמדנו להסתכל ימינה ושמאלה כשאנו חוצים את הכביש.

חופש הביטוי הוא לא החופש לפגוע. עלינו רק לשים לב שכשאנחנו שומרים על עצמנו, אנחנו גם לא פוגעים בעצמנו על הדרך.

- סחבק

הערה: למען הסר ספק - איני תומך, ולו ברמז, בפדופיליה בכל צורה שהיא, באינטרנט או מחוצה לה. כל פגיעה או עבירה שנעשית, ברשת או מחוצה לה, וביחוד כאשר מעורבים בה ילדים וחסרי ישע אחרים, היא מתועבת וראויה לכל גינוי וענישה כקבוע בחוק ולפעמים אפילו יותר. חופש ונגישות אינם תירוץ, הסבר או אפילו נסיבות מקלות לפגיעה או ניצול תמימותם של אחרים.








תוויות: , ,

0 Comments:

הוסף רשומת תגובה

<< Home