יום ראשון, מרץ 16, 2008

יאהו מחפשים

אחרי שטעמנו ממה שגוגל מבשלת לנו בנושא האפליקציות הסמנטיות, עושה רושם שהחבר'ה מיאהו לא נחים ומתכננים איזשהו אייס משלהם, בעיקר סביב נושא החיפוש (גם לאור ההודעה על פתיחת מרכז הפיתוח בחיפה שמתרכז, איך לא, בטכנולוגיות חיפוש).

יאהו כבר הודיעו בעבר שהם פותחים את החיפוש שלהם לבעלי אתרים. עכשיו הם יוצאים בהודעת המשך שעיקרה הוא התמיכה של מנוע החיפוש של יאהו בסטנדרטים של הרשת הסמנטית.
ז"א, בעלי אתרים שיפרסמו תוכן משלהם בעזרת RDF, RDFa או microformats, יוכלו לתרום באופן אוטומטי מידע נוסף, עשיר יותר, לתוצאות החיפוש של יאהו.

נשים לב שמבחינת יאהו יש כאן רווח שהוא מעבר ליחסי הציבור הטובים: אם המהלך הזה יתפוס, ויותר ויותר אתרים יתחילו לפרסם מידע שמנוע החיפוש יוכל להבין - יאהו למעשה יוצרים מנוע חיפוש הרבה יותר חזק, תוך שימוש במידע שנתרם ע"י הקהילה שמסביבם. זו בדיוק המשמעות של מנוע חיפוש סמנטי מבוזר שכזה - הוא יודע להבין את מה שאחרים כתבו, ולא מה שיוצרי המנוע כתבו. יאהו מרוויחים מנוע חיפוש יותר חזק בלי ליצור את התוכן בעצמם. אנחנו מרוויחים מנוע חיפוש יותר טוב.
נשים לב שבשלב הזה, התמיכה היא עבור סכימות מסוימות (למשל Dublin Core, FOAF וכו'), ולא עבור אונטולוגיה כלשהי. המשמעות של זה היא שעל מנת שמנוע החיפוש של יאהו יבין את המידע שלי - אני חייב לתאר אותו באמצעות אוצר המילים הנתמך. על פי ההצהרה שלהם, הם מתכוונים לפתח את הנושא בהמשך, כך שעוד סכימות/אונטולוגיות יתמכו - שווה לחכות.
הנקודה הזו היא חשובה מפני שמנוע חיפוש סמנטי אמיתי יצטרך להבין את המידע שלי גם אם תיארתי אותו בעזרת אוצר המילים שלי, וקישרתי אותו לאוצר מילים ידוע. לדוגמה: אם אני מחליט ליצור מושג שלי בשם Human, אף אחד לא יבין שמדובר באדם אלא אם כן הוא ילך ויקרא את התיאור שלי למחלקת הישויות Human. אם לעומת זאת אני אומר שה Human שלי הוא אותו דבר כמו ה Person של FOAF, ע"י שימוש ביחס מוכר (נאמר owl:sameAs ), אז כל מנוע הסקה שמכיר את Person של FOAF ידע גם להכיר את ה Human שלי, ולזהות שמדובר באותו סוג של ישות.

יהיה מעניין לראות כיצד הנסיון הזה יבשיל. בפעם הראשונה יש לנו כאן נסיון למנוע חיפוש שיעשה שימוש במידע שמפורסם בעזרת טכנולוגיות של רשת סמנטית. האם זה יהיה הקטר שיצעיד את הרשת הסמנטית קדימה?











תוויות: , , , ,

0 Comments:

הוסף רשומת תגובה

<< Home