יום שישי, אוגוסט 29, 2008

תיוג חברתי, אונטולוגיות והתעלה שבינהם

פעם, בעבר הרחוק (ז"א 2005), folksonomy היה הבון טון של כל גיק רשת ממוצע. זה היה העתיד - ככה נסמן מידע ברשת.זה הגיוני, זה מועיל ואפילו בריא.

במסגרת מגמת הווב 2.0, כל חצי אתר שמכבד את עצמו, כולל סחבק, שילב תיוג של תוכן איפושהו.

ואז מה? נשארנו עם המון המון תגים, בכל מיני אתרים ומסדי נתונים, שמתייגים כל מיני פיסות תוכן ומידע. אבל כשרצינו לקשר בינהם לא יכולנו לעשות כמעט כלום בנידון. מדובר גם ברמה הבינאישית - רצוני לייחס פיסת מידע שאני תייגתי לפיסת מידע אחרת, מאתר אחר, שמישהו אחר תייג; וגם ברמה האישית - הצורך שלי לחבר בין פיסות מידע שונות מאתרים ושירותים שונים, שכולם תויגו על ידי.

כמו שגל מור איבחן, זה לא אומר בהכרח שזה לא נכון, אבל הערך המובטח/מצופה עדיין לא הראה את עצמו. במקביל, עם עליית הטרנד של הרשת הסמנטית , מגיעות האונטולוגיות שאמורות לתת מענה לתיוג וקיטלוג מידע באופן שניתן לחלוק אותו בצורה חד משמעית בין שירותים ממוחשבים שונים.

והנה, בפעם הראשונה, מופיע שירות שמחבר למעשה באופן יעיל בין שני העולמות. שירות Meaning Of A Tag - MOAT מאפשר לאתרים ושירותים שונים לבקש רשימה של תיוגים שכבר נעשו בעזרת תג מסוים במקומות שונים ומאפשר לכלים הנ"ל להציע למשתמשים לבחור מתוך המשמעויות הקיימות לתג שהוקש. בצורה כזו המשתמש נמנע מלהמציא תגים חדשים, אבל יותר מכך - הוא מחבר את התוכן שהוא תייג ברגע זה עם תוכן ממקום אחר. פשוט מפני ששניהם תויגו אותו הדבר. כעת, לא רק שפיסות המידע תויגו ע"י אותו התג (אותה מחרוזת תווים), אלא שגם אנו יודעים שהכוונה היא לאותה המשמעות, במובן האונטלוגי שלה - אותו URI.

MOAT מאפשר לנו לחבר אונטולוגיות שונות עם תיוג פשוט באתרים שונים ובצורה כזו ליצור רשת שתחבר בין פיסות המידע הזו, על פי המשמעות שאנחנו נתנו להן - רשת סמנטית.

ההמלצה למשתמש מתבצעת בתוך כלים שונים שמתקשרים לשרתים של MOAT ושואלים אותם על משמעויות קיימות לתג נתון. ההתממשקות לכלים הנ"ל מצריכה תכנות מסוים, כהרחבות לכלים השונים. כך שממשק המשתמש נקבע על פי הכלי המתשאל, ונעשה בהקשר שלו.

בסה"כ עושה רושם שמדובר בכלי יחסית לא גדול, אבל אחד כזה שמאפשר לגשר בין אונטולוגיות לפולקסונומיות, ובכך באמת ליצור רשת של סמנטיקה שמחברת בין פיסות מידע שונות, במקומות שונים. ימים יגידו אם הנסיון הזה יצליח, אבל עושה רושם שזו הדרך ליצור "רשת סמנטית להמונים".

- סחבק

תוויות:

0 Comments:

הוסף רשומת תגובה

<< Home