יום רביעי, יולי 05, 2006

בעסה לעבוד

החבר'ה המכובדים מביה"ס לעסקים של הרווארד פרסמו מחקר על הסיבות לכך שעובדים מאבדים מוטיבציה במקום העבודה.
נחשו מי אשם - ההנהלה.

חבל, היו שואלים אותי והייתי חוסך להם לא מעט שעות עבודה.

אבל ברצינות, המחקר מצביע על הכשלים הניהוליים הכ"כ נפוצים שמובילים לתסכול וחוסר מוטיבציה ורצון לעבוד.
לטענתם , המרכיבים העיקריים באסטרטגיה טובה לניהול העובדים הם בין השאר:
1. הכרה בעבודה של העובדים. פידבק חיובי לצד הפחות חיובי
2. משוב רציף.
3. המנהל עובד בשביל העובדים, ולא ההיפך.
4. תקשורת טובה. שקיפות רבה ככל האפשר.
5. פיתוח אחווה, תחושת שייכות ותחושה של עבודה למען מטרה משותפת. תקשור ברור של המטרות.

מתוך המאמר:
בנושא ההטבות:
Benefits are about people.
It's not whether you have the forms filled in or whether the checks are written.
It's whether the people are cared for when they're sick, helped when they're in trouble.

היחס לעובדים (ועל זה כבר הערתי בעבר):
Many companies treat employees as disposable. At the first sign of business difficulty, employees—who are usually routinely referred to as "our greatest asset"—become expendable.


נו שוין.

- סחבק

תגיות:

5 Comments:

Anonymous אנונימי said...

וכמובן יש חומר נוסף ששווה לקרוא בנושא "מוטיבציה אישית" וניהול קריירה.
כי אכן בימנו ארגון שמתייחס לעובדיו כזניחים ישלם מחיר מלא בבוא הרגע שתהייה להם אפשרות לעזוב. כן גם העובדה כי במקומות העבודה לא מטפחים את העובדים לנהל את עצמם ולהתפתח.
שווה לקרוא גם "ניהול פיגמליון" בארגון

יופי של נושא!

5/7/06 18:39  
Blogger michali said...

Motivation is of course one of the key ways of getting your employee to give 120% of himself, in turn for a greater cause.

One of the aspects that most companies forget is schedules and overtime. Most of the motivation begins to subside once a company is overworking it's employees with uncontroled irresposible time schedules.For example, anyone can tell you that when a developer is overworked (long days and even weekends), when one bug will be fixed, about 5 others will show up (somehow, somewhere)

In most places, the Marketing division is somehow incharge of schedules - time to market and such - where it is never taken into account:
1.Research and develpment time
2.Testing

Moreover, in some organizations, you always hear: "We can't sell the product because we do not have this and that feature".
Once "this feature" is there, they will always find an excuse why they cannot sell it.

I think you don't need to go to Harvard to know how/why companies fail and why motivation goes down.You just need to work in high-tech and you feel it on your own skin.

10/7/06 16:49  
Blogger Sachbak said...

The question remains as to how it can be solved.

I think that the change of perception of the manager's role (see item #3) pretty much sums it up.

This of course requires cooperation from employees, but it's the key point.

IMO, managers should view themselves more as leaders and not mere administrative managers.

- Sachbak

10/7/06 17:07  
Blogger michali said...

I fully agree with notion #3.
The problem is that managers have learned to delegate much of their work and get credit for their success in achieving the task when facing their managers.

In a previous company I worked at, my manager, (who was laid off in the end) was the worst role model for a manager. He used to be on all the "important" emails lists (an meetings). You would receive tons of forwarded emails from him, with tasks of course, and a few days or weeks late. The minute he emailed the tasks he would be at your doorstep asking you why you haven't done it yet.

I think to solve part of the problem, nice words are not enough. The atmosphere in the company, the people you work with, the "content" of your job and the management (yes the management) have all to be reliable, interesting, and of course motivating :-)

When your CEO tries to motivate you by telling you how the product is great and companies are very interested in acquiring it (when you sit at support and have customers yelling at you for all the instability your product is causing in their network) well, that is when you need to flee.

Part of your motivation in such cases is knowing that you learned something new in your current job, that can take you up the ladder (in the current or another company).

I can actually go on and on about this... but I am sure you have other more important things to read about and learn from.

Keep it coming :-)

10/7/06 18:25  
Blogger Sachbak said...

אני דווקא חושב שהאצלת סמכויות היא מיומנות חשובה למנהל. מנהל צריך לדעת להאציל סמכויות ולחלק עבודה לכפופים לו. הבעיה היא שמנהלים רבים רואים בכך את כל עבודתם ונמנעים מלרדת לפרטים. נמנעים מלהנהיג.
וזה לצערנו לא משהו שלומדים בבית ספר.

11/7/06 08:54  

הוסף רשומת תגובה

<< Home