רכבת חלם
סילחו לי לרגע על הסטיה מנושאי הבלוג הרגילים לטובת ענייני השעה, אבל יש דברים שיכולים להעביר אדם על דעתו, ומה לעשות זה המקום של סחבק להשמיע את קולו (לא רק, אבל גם).
בצל המאורעות הביטחוניים הקשים שעוברים עלינו התרחשה אתמול הפגנה אי שם בבנימינה.
למי שפספס, בעקבות תאונת הרכבת במפגש הכביש מסילה בבית יהושע, ובעקבות מקרה של נהג אוטובוס שהחליט משום מה לעצור על המסילה בבנימינה(*), החליט שר התחבורה, שאול מופז, לסגור את מפגש הכביש-מסילה אשר בבנימינה.
לטובת הקוראים הנאמנים שלא מכירים את המקום, אז הנה מפה קטנה (באדיבות וואלה מפות ) והסבר:
בצל המאורעות הביטחוניים הקשים שעוברים עלינו התרחשה אתמול הפגנה אי שם בבנימינה.
למי שפספס, בעקבות תאונת הרכבת במפגש הכביש מסילה בבית יהושע, ובעקבות מקרה של נהג אוטובוס שהחליט משום מה לעצור על המסילה בבנימינה(*), החליט שר התחבורה, שאול מופז, לסגור את מפגש הכביש-מסילה אשר בבנימינה.
לטובת הקוראים הנאמנים שלא מכירים את המקום, אז הנה מפה קטנה (באדיבות וואלה מפות ) והסבר:

החץ האדום מסמן את מפגש מסילת הרכבת עם הכביש שנחסם בהוראת שר התחבורה. ממערב (שמאל) כביש מס' 4 ומספר שכונות של בנימינה, ממזרח, עוד מספר שכונות של בנימינה (והדרך לגבעת עדה, פרדס חנה וכו'), מצפון הדרך לזכרון יעקב (דרך המסילה).
ושוב לטובת אלה מבינינו שלא מכירים לחלוטין את מצב העניינים: תחנת הרכבת שממוקמת בבנימינה נמצאת במרכז המושבה (מחוץ למפה, קצת מתחת לחץ האדום). תחנת רכבת זו היא יחסית מרכזית במפת התחנות של רכבת ישראל - תחנת מעבר בין רכבות פרבריות של איזור המרכז והצפון.
בפועל, מסילת הרכבת חוצה את בנימינה לשני חלקים. כל מעבר של הולכי רגל או כלי רכב בין שני חלקי המושבה מחייב מעבר של המסילה. קיים מעבר נוסף, על יד היקב (מסומן בחץ כחול במפה). המעבר הנוסף הוא לא באותה מתכונת של מפגש מסילה-כביש אלא בנוי בשני מפלסים - הכביש עובר מתחת למסילה. חדי העין יבחינו כי מודבר ברחוב צדדי וצר יחסית. מי שמכיר את המקום יודע כי מדובר בצומת לא לגמרי פשוטה לחציה.
ובחזרה לענייננו. כאמור, החליט שר התחבורה לסגור את מפגש מסילת הרכבת עם הכביש כדי למנוע תאונות. הבעיה היא שכשאתה סוגר את המסילה אתה בפועל סוגר את בנימינה. עובדה שמזיקה לא רק לתושבי בנימינה, אלא גם לכל תושבי הסביבה שמשתמשים ברכבת או חוצים אותה בנקודה הזו.
ניכר כי ההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם אנשי המקום (שמתנגדים) וללא שום הסתכלות מפוכחת על מצב העניינים במקום. וראוי לומר את הדברים במפורש: זוהי החלטה פופולסטית, מטופשת, קצרת רואי ומנותקת מהמציאות. לעניות דעתי, הבעיה היא לאו דווקא בסגירת המפגש כשלעצמה (יש דווקא כאלה שיצדיקו אותה) אלא בכך שלא ניתנת שום אלטרנטיבה. ראוי לציין כי קיימות תוכניות לבנות במקום מפגש מפלסי, תוכניות שנתקלו בהתנגדות עזה גם כן מצד התושבים שחושבים, במידה רבה של צדק, שהוספת ערימת בטון באמצע המושבה יפגע קשות באיכות ובבטיחות חייהם. אין זה משנה לצורך הענין אם התוכניות הנ"ל טובות או לא, מה שחשוב הוא שעדיין אין שום אופציה אחרת. וסגירה ברוטלית כזו רק תוקעת אנשים ומקשה מאוד על חיי התושבים במקום. אל תזאגו לתושבי בנימינה - הם מאוד דואגים ומודעים להשלכות הבטיחותיות של המפגש הפתוח - הם עוברים שם כל יום, אבל הם גם לא יכולים לעצור את כל החיים שלהם. מה גם שהחסימה הזו תקשה לא רק על תושבי בנימינה, אלא גם על כל תושבי הסביבה.
וזה סימפטום נוסף להלך מחשבה כללי שקנה לו אחיזה מזה שנים במוסדות מדינתנו הנאורה - חשיבה לטווח קצר. קצר מאוד. יש שיגידו שזוהי נגזרת ישירה של הלך החשיבה הצבאי אשר מורה לכיוון ישירות ויעילות, ושאותו הביא מופז.
בכל מקרה, ניכר פה קוצר רואי שגובל ברשלנות. וזה בדיוק אותו הסיפור שאנו חווים בענין התחבורה באופן כללי במדינה - יש יותר מדי תנועה, יותר מדי מכוניות ופקקים אז בואו נבנה עוד כביש, עוד מחלף וכו'. בואו נקשה על האזרחים לקנות עוד מכוניות.
אישית אני בעד להגביל את מספר המכוניות על כבישי הארץ (ע"י הטלת מיסים למשל), אבל כשעושים רק את זה, בלי לתת אופציות תחבורה טובות אחרות (בשבת למשל), אז זה אפילו לא חצי פתרון - זאת רק בעיה חדשה.
ואותו הסיפור גם במקרה של הרכבת, במקום לטפל בנהגים המטומטמים שעולים על המסילות, במקום לבנות מפגשי מסילות-כבישים יותר בטיחותיים, בואו פשוט נסגור את הכביש ולעזאזל הכל.
*עניין תמוה כשלעצמו. ההסבר שאותו נהג נתן הייתה שהוא לא ידע לאן לפנות. עדיין לא ברור לי למה הוא החליט לשקול את האופציות דווקא על המסילה (נכון, יש שם צומת T, בדיוק במפגש, אבל זה לא תירוץ).
- סחבק (עצבני)
ושוב לטובת אלה מבינינו שלא מכירים לחלוטין את מצב העניינים: תחנת הרכבת שממוקמת בבנימינה נמצאת במרכז המושבה (מחוץ למפה, קצת מתחת לחץ האדום). תחנת רכבת זו היא יחסית מרכזית במפת התחנות של רכבת ישראל - תחנת מעבר בין רכבות פרבריות של איזור המרכז והצפון.
בפועל, מסילת הרכבת חוצה את בנימינה לשני חלקים. כל מעבר של הולכי רגל או כלי רכב בין שני חלקי המושבה מחייב מעבר של המסילה. קיים מעבר נוסף, על יד היקב (מסומן בחץ כחול במפה). המעבר הנוסף הוא לא באותה מתכונת של מפגש מסילה-כביש אלא בנוי בשני מפלסים - הכביש עובר מתחת למסילה. חדי העין יבחינו כי מודבר ברחוב צדדי וצר יחסית. מי שמכיר את המקום יודע כי מדובר בצומת לא לגמרי פשוטה לחציה.
ובחזרה לענייננו. כאמור, החליט שר התחבורה לסגור את מפגש מסילת הרכבת עם הכביש כדי למנוע תאונות. הבעיה היא שכשאתה סוגר את המסילה אתה בפועל סוגר את בנימינה. עובדה שמזיקה לא רק לתושבי בנימינה, אלא גם לכל תושבי הסביבה שמשתמשים ברכבת או חוצים אותה בנקודה הזו.
ניכר כי ההחלטה התקבלה ללא התייעצות עם אנשי המקום (שמתנגדים) וללא שום הסתכלות מפוכחת על מצב העניינים במקום. וראוי לומר את הדברים במפורש: זוהי החלטה פופולסטית, מטופשת, קצרת רואי ומנותקת מהמציאות. לעניות דעתי, הבעיה היא לאו דווקא בסגירת המפגש כשלעצמה (יש דווקא כאלה שיצדיקו אותה) אלא בכך שלא ניתנת שום אלטרנטיבה. ראוי לציין כי קיימות תוכניות לבנות במקום מפגש מפלסי, תוכניות שנתקלו בהתנגדות עזה גם כן מצד התושבים שחושבים, במידה רבה של צדק, שהוספת ערימת בטון באמצע המושבה יפגע קשות באיכות ובבטיחות חייהם. אין זה משנה לצורך הענין אם התוכניות הנ"ל טובות או לא, מה שחשוב הוא שעדיין אין שום אופציה אחרת. וסגירה ברוטלית כזו רק תוקעת אנשים ומקשה מאוד על חיי התושבים במקום. אל תזאגו לתושבי בנימינה - הם מאוד דואגים ומודעים להשלכות הבטיחותיות של המפגש הפתוח - הם עוברים שם כל יום, אבל הם גם לא יכולים לעצור את כל החיים שלהם. מה גם שהחסימה הזו תקשה לא רק על תושבי בנימינה, אלא גם על כל תושבי הסביבה.
וזה סימפטום נוסף להלך מחשבה כללי שקנה לו אחיזה מזה שנים במוסדות מדינתנו הנאורה - חשיבה לטווח קצר. קצר מאוד. יש שיגידו שזוהי נגזרת ישירה של הלך החשיבה הצבאי אשר מורה לכיוון ישירות ויעילות, ושאותו הביא מופז.
בכל מקרה, ניכר פה קוצר רואי שגובל ברשלנות. וזה בדיוק אותו הסיפור שאנו חווים בענין התחבורה באופן כללי במדינה - יש יותר מדי תנועה, יותר מדי מכוניות ופקקים אז בואו נבנה עוד כביש, עוד מחלף וכו'. בואו נקשה על האזרחים לקנות עוד מכוניות.
אישית אני בעד להגביל את מספר המכוניות על כבישי הארץ (ע"י הטלת מיסים למשל), אבל כשעושים רק את זה, בלי לתת אופציות תחבורה טובות אחרות (בשבת למשל), אז זה אפילו לא חצי פתרון - זאת רק בעיה חדשה.
ואותו הסיפור גם במקרה של הרכבת, במקום לטפל בנהגים המטומטמים שעולים על המסילות, במקום לבנות מפגשי מסילות-כבישים יותר בטיחותיים, בואו פשוט נסגור את הכביש ולעזאזל הכל.
*עניין תמוה כשלעצמו. ההסבר שאותו נהג נתן הייתה שהוא לא ידע לאן לפנות. עדיין לא ברור לי למה הוא החליט לשקול את האופציות דווקא על המסילה (נכון, יש שם צומת T, בדיוק במפגש, אבל זה לא תירוץ).
- סחבק (עצבני)
תגיות: news
0 Comments:
הוסף רשומת תגובה
<< Home