יום רביעי, ינואר 18, 2006

על שיווק ומנועי חיפוש

יעקוב נילסן כותב מדוע הוא חושב שמנועי חיפוש הפכו לעלוקה על האתרים (המסחריים) באינטרנט. על פי הניתוח שלו, מכיוון שמנועי החיפוש הפכו לכלי כ"כ מרכזי עבור המשתמשים באינטרנט, והרווח שלהם הוא רק מפרסום, הרי שהם שולטים למעשה בשוק הפרסום באינטרנט. מכיוון שכך, כל חברה מסחרית, שמחפשת להרוויח מהאתר שלה, חייבת להשקיע כמעט את כל הרווח שלה בפרסום אצל מנועי החיפוש. מכאן נובע כי כל הרווח מהאתר הולך למעשה למנועי החיפוש (קצת פשטני, אבל הרעיון ברור).
שורש הענין הוא בכך שמנועי החיפוש הם כבר מזמן לא מנועים לחיפוש אתרים, אלא משמשים יותר כדרך למציאת תשובות.

המסר העיקרי בטור הוא שאתרי האינטרנט צריכים ללכת לכיוון של שיווק שלא דרך מנועי החיפוש. הם צריכים לגרום למשתמשים לחזור אליהם שוב ושוב, להיות בתודעה של המשתמשים שלהם וליצור מצב שבו המשתמשים מגיעים אליהם שלא דרך פרסומות, אלא ישירות. הוא גם מציע מספר רעיונות בכיוון.
מעניין לראות שהבעיה שמועלית לא מטרידה רק אותו, כפי שמציין טים אוריילי.

[מכאן, תוספת שלי] אולי כאן נכנס הרווח הגדול משירותים חברתיים. וכלים נוחים וזמינים לקיטלוג של לינקים. ברגע שאוכל לקבל המלצה על אתר טוב. ברגע שאשמור אותו ואאחזר אותו בצורה נוחה, פחות סביר שאני אגש אליו ישירות. אם יש לינק אחד טוב, ובעזרת שירות כמו דלישס אני מגיע להמלצה על אתר דומה, אז לא עברתי דרך מנוע חיפוש ולכן כדאי אולי לשירותים שכאלה להשקיע בעידוד שירותים חברתיים דמויי דלישס. כל האתרים שמתנהגים כמן מרכזי מידע אישיים על הרשת (דוגמת netvibes) הם גם מועמדים טובים להיות כלים כאלה.

ד"א, אף אחד לא אמר שהאתר של דלישס ישאר נקי מפרסומות אבל אנו עדים להיווצרות נוף שבו השימוש והגישה בשירותים כאלה היא כבר לא דרך אתר הווב, אלא דרך הממשקים שהם נותנים. (מישהו אמר mashup?). ברגע שאני אוכל להשתמש בשירות הזה בצורה שנוחה לי, ועוד בחינם, התלות שלי במנועי החיפוש תפחת עם הזמן.

אני מניח שהאתרים והשירותים שצומחים סביב ההייפ של ווב 2.0 (בעיקר בכל הפן החברתי) יהוו גורם משבש למודל ההכנסות של מנועי החיפוש.

- סחבק


תגיות:

0 Comments:

הוסף רשומת תגובה

<< Home