יום רביעי, אוקטובר 19, 2005

ווב 2.0 - סקירה

טים אוריילי (כן, ההוא מהוצאת הספרים) פירסם חיבור שבו הוא מנסה להגדיר את המושג של ווב 2.0 (יסלחו לי קנאי העברית, אבל 'רשת 2.0' נראה לי טיפה מוזר...) . המאמר הוא אומנם לא קצר, אבל שווה את הקריאה למי שזה מעניין אותו. החיבור מתרכז במודלים עסקיים לחברות תוכנה ודפוסי תכן עבור אפליקציות שמתיימרות להיות אפליקציות ווב 2.0.

לקצרים בזמן שבינינו (ולעצלנים), תקציר זריז, ולא בהכרח ממצה של הנקודות העיקריות:

1. הערך העסקי של מוצרי תוכנה עתידיים יגיע מבסיס הנתונים שעליו הן בנויות. הערך המוסף שממנו חברה תוכל להפיק תועלת כלכלית יהיה מעצם החזקת המידע עצמו (ונתינת כלים ליצירתו). יכולות חיפוש וניהול נתונים הופכות להיות יכולות בסיסיות ומרכזיות בכל אפליקציה מרכזית עתידית.

2. חברות תוכנה כבר לא ימכרו תוכנה כמוצר סגור עם מחזור חיים סופי וידוע. האפליקציות העתידיות יהיו כאלה שיחיו כל הזמן, יפותחו ויעודכנו כמעט בזמן אמת. הדגש במחזור החיים של תוכנה לא יהיה על מסירת התוכנה אלא על התהליכים של פיתוחה ועדכונה. היכולות הארגוניות הנדרשות מחברות תוכנה הופכות להיות כאלה שתמיכה במשתמשים ועדכון התוכנה והמידע באופן שוטף הן יכולות מרכזיות ועיקריות. הפצה, עדכונים ותמיכה אצל לקוחות ספציפיים יהפכו למשניים.

3. שיתוף שיתוף שיתוף. שיתוף המשתמשים ביצירת מידע ותוכן. שיתוף מפתחים ביצירת אפליקציות חדשות משירותים בסיסיים יותר. מבחינת המפתחים – המידע יהיה פתוח ונגיש דרך ממשקים פשוטים שבהם יוכלו להשתמש ליצירת אפליקציות חדשות. מבחינת המשתמשים – מתן כלים שיאפשרו יצירת מידע באופן נוח ומיידי. לחלופין – מידע יווצר כתוצר לוואי של השימוש באפליקציה (ע"ע אמאזון: "משתמשים שקנו ספר זה קנו גם את ...").
החלת העקרון של פיתוח קוד פתוח על התוכן.

4. יצירת ממשקים פשוטים ונוחים למפתחים שיאפשרו גישה נוחה וזריזה לאפליקציות ולשירותים. מכאן גם נגזר שימוש בשפות "קלות" יותר – שפות תסריטים (סקריפטים) שהן יותר דינמיות ומותאמות לאפליקציה שחיה ברשת.
החדשנות תבוא בעיקר מהרכבה של אפליקציות קיימות, לא מבניה של אפליקציות חדשות לחלוטין.
אותו עיקרון יתפוס גם לגבי משתמשי הקצה – ממשקים פשוטים, נוחים, יעילים ועשירים ויזואלית.

5. התוכנה כבר לא תהיה כבולה למכשיר או לפלטפורמת חומרה מסוימת. אומנם הרעיון הזה קיים כבר בערך מהמצאת הדפדפן אבל עכשיו הוא מגיע למיצוי יותר מלא. הרשת תהווה תשתית להתפתחות אפליקציות שיהיו לחלוטין בלתי תלויות במכשיר. האפליקציות ישתמשו ברשת רק ככלי תקשורת והעברת הנתונים.

זהו, ועכשיו רוצו לקרוא.

- סחבק


קטגוריות: ,

1 Comments:

Blogger Sachbak said...

מה ז"א כמובן?

6/3/06 08:16  

הוסף רשומת תגובה

<< Home