יום רביעי, אוגוסט 17, 2005

מחשבות על דרגות

ב 11/8/05 התכנסה וועדה צבאית מיוחדת על מנת לדון בשלילת דרגותיו של האלוף במיל' יצחק מרדכי לאור הרשעתו בעברות של הטרדה מינית. אני לא סגור לחלוטין על אופי וחומרת העבירות. איני עו"ד ואיני בקיא בפרטי חוק העונשין, אך בכל מקרה, רוח הדברים היא ברורה - מר מרדכי ניצל את מעמדו ודרגתו על מנת להטריד מינית חיילות שהיו תחת פיקודו.

מאז שמעתי מספר דיונים בנושא, הן בתוכניות ברדיו, הן בטלוויזיה ואפילו בשיחת סלון אחת. כולם אמרו שזה מיותר, קנטרני ונועד רק לשם ההשפלה וביזויו של יצחק מרדכי.

אף אחד מהדוברים לא הצליח לשכנע אותי.

איני קצין, אך ערכי הפיקוד הצה"ליים מוכרים לי. הערך הבסיסי ביותר במנהיגות כלשהי, ובמנהיגות צבאית בפרט הוא הדוגמה האישית. כל מפקד חייב להוות דוגמה אישית לחייליו, והחובה הזו רק גדלה עם הדרגה. את זה לא אני אמרתי, את זה אומרים בקורסי סמלים בצה"ל. אותו צבא שהעניק למר מרדכי את דרגותיו. אותו צבא שמחנך גם היום את מפקדיו וקציניו למנהיגות, לדוגמה אישית.

אני בטוח שיצחק מרדכי זכה בדרגותיו בנסיבות ראויות, הוא לחם ופיקד במלחמות ישראל. אך בדיוק הרקע הזה הוא שמחמיר את העבירה. הוא פשע פשע חמור. הוא ניצל את דרגותיו ואת מעמדו.

המעשים הם בלתי נסלחים. ולאותן חיילות שעברו את מה שעברו, גם שלילת דרגותיו לא תחזיר כלום.
אני לא רואה כאן אקט נקמני וקנטרני, אלא בעיקר אקט חינוכי. צה"ל מחנך את מפקדיו למנהיגות. הצבא שואף לכך שאותה סיכת מ"מ הנענדת על דש החולצה של כל קצין תהיה סימן היכר ליושר, הגינות וכו'. לא יתכן שנושא דרגות בכירות כ"כ, אפילו אם אינו פעיל, ימשיך לשאת בהן. בדרגות גבוהות כ"כ, אתה ממשיך להוות סמל גם אם אינך פעיל.

הצבא נתן ליצחק מרדכי את דרגותיו, כאשר הוא עמד בקריטריונים מסוימים. איני רואה שום בעיה שהצבא יקח ממנו את דרגותיו כשהוא נכשל בלעמוד בכמה מהקריטריונים הבסיסיים ביותר של מפקד וקצין. הדוגמה לטוהר מידות ויושרה צריכה להתחיל מהראש. אם האלופים נשארים אלופים אחרי מעשים כאלו, מה יגידו הטר"שים?

בתור שמיניסט, הגעתי במסגרת טיול שנתי לשיחה עם מפקד בה"ד 1, אז אלעזר שטרן (היום ראש אכ"א). איני זוכר את כל תוכן ההרצאה, אך זכורות לי מילותיו של האלוף שטרן בנוגע לדוגמה שהוא דורש מצועריו, על החינוך שהוא מעניק להם. זכורה לי דוגמה ספציפית שהוא ציין: מבחינתו, צוער שלא קם ופינה את מקומו לאישה מבוגרת באוטובוס - לא ראוי להיות קצין ולענוד את דרגותיו. מעניינת אותי דעתו של האלוף שטרן כיום על הנושא הזה.

עוד דבר שראוי לשים לב אליו - מתוך כל אותה ועדה נכבדה אין ולו אישה אחת לרפואה. דומני כי מעולם לא היה נכון יותר לשלב אישה, לפחות אחת, בדיוני ועדה. ע"פ הוראות מטכ"ל במקרה זה הרכב הועדה הוא לשיקולו של ראש אכ"א, שכבר הוזכר לעיל.

שמחתי לשמוע שאיני היחיד המחזיק בדעה זו ואפילו טורח לתת לה מקום. אורית קמיר אמרה את זה אפילו יותר טוב ממני.

סחבק

0 Comments:

הוסף רשומת תגובה

<< Home