עולם דיגיטלי - מחשבות
אין ספק ש (תת?) התרבות הזו שצומחת לה כבר מהווה כיום גורם משמעותי בכל מה שנוגע לעיצוב דעת קהל, ולפעמים אפילו לקבלת החלטות. הכמות והמהירות שבה צומחים טרנדים היום באינטרנט היא מפתיעה. ורוב הפעילות הזאת נעשית בבלוגים.
אני לא חושב שיש היום מנהל בכיר בחברת הייטק גדולה (ומי יודע, אולי גם בעוד חברות, לא ממש חיפשתי) שלא מפרסם איזה בלוג משלו. הבלוגים נהפכו כיום לכלים לגיטימיים ופופולריים, יש שיאמרו גם מוצלחים, לקידום רעיונות, וכמובן פרסום.
מכאן, הדרך למשמעות כלכלית כבדת משקל היא קצרה ולכן גם לאימוץ כטכנולוגיה עסקית רצינית.
זה נכון שבאופן כללי, חברות שרצו לפרסם מוצרים יכלו לעשות זאת גם קודם. יכלו לפרסם מאמרים בעיתונים ובאינטרנט וכו'.
אבל תנועת הבלוגים כפי שאני רואה אותה שונה ב 2 נקודות עיקריות:
1. היא מאפשרת לקוראים להגיב (ברוב המקרים) וכך מתפתחת לה שיחה.
2. היא מאפשרת לכל אחד, בלי הרבה משאבים, לומר את מה שיש לו לומר (אפילו אני פתחתי בלוג).
וכמובן שיש גם חסרונות:
אין שום עריכה ולכן אין בקרה על הטקסטים המפורסמים. במקרה הטוב זה אומר שרמת הכתיבה תהיה לא משהו. במקרה הפחות טוב, זה כבר הוצאת דיבה, ואולי אפילו יותר גרוע.
זהו אחד הסממנים של התרבות החופשית הזאת שבה כל אחד אומר את כל אשר על ליבו. זה מכריח אותנו לחשוב יותר טוב על כל מה שאנחנו קוראים (במילים אחרות: אל תאמינו לכל מה שכתוב בבלוג). האנונימיות שמתאפשרת לנו מהאופי המבוזר של הרשת נותן לנו רק עוד יותר כוח - להרע ולהיטיב.
בעיה נוספת היא התפוצצות המידע: לך תמצא דברים טובים בכל הברדק הזה. ולא, גוגל לא יעזור פה.
גם בנושא הזה יש פתרונות שונים, טכנורטי למשל. אבל על נושא התיוג החברתי אני ארחיב עוד בהמשך. יש לי כמה מחשבות בנושא.
בשורה התחתונה, הטכנולוגיות כיום מאפשרות לכל אחד להיות מו"ל פרטי משל עצמו של תכנים באינטרנט. כמות התוכן שנוצרת כל יום במרחב הדיגיטלי היא עצומה. כמות הרעיונות שעוברים בין אנשים, כמות התקשורת הנמסרת והמתקבלת היא בלתי נתפסת. רק עכשיו אנשים מתחילים להבין את העוצמה שבזה, ואני לא בטוח שאנחנו מוכנים לכך.
באיזשהו מקום מקוננת אצלי התחושה שהטכנולוגיה מתקדמת מהר מדי. יותר מהר ממה שאנחנו מסוגלים לקלוט.
אני לא בטוח אם זה יתברר כדבר טוב או רע. מה שבטוח זה שנצטרך ללמוד להשתלט על כל המידע הזה, נצטרך ללמוד לעכל את הכל.
גוגל, למשל, טוענים שמטרת העל שלהם היא לארגן את המידע בעולם. מטרה ראויה ללא ספק. יש שירימו גבה לנוכח השאפתנות (יומרנות?) יש שיגידו שאל לנו להפקיד כ"כ הרבה כוח בידי גוף יחיד, ועוד גוף מסחרי (מישהו אמר מונופול על ידע?)
אני מקבל את התחושה שהרבה יותר כוח מצוי היום בידי ההמון. ואנו עומדים בתחילתה של תקופה מאוד מעניינת. הרבה מהעתיד לבוא עלינו טמון במה שאנחנו עושים היום, במה שאנחנו עושים עם הטכנולוגיה הזו שנקראת הרשת.
מצד שני, יכול להיות שאני נעשה דרמטי עקב השעה...
ואם בתוכן דיגיטלי עסקינן. אז זה המקום לציין לטובה את הקולקטיב שחוגג השבוע את הגליון ה 250 שלו.
מה שנקרא: Keep up the good work.
כאן המקום להודות שלולא החשיפה שלי לקולקטיב, ספק אם הייתי נחשף לכל עולם התרבות הדיגיטלית שצומח לו במהירות מפתיעה. יש לי הרגשה שעוד רבות ידובר בימים האלה.
זהו בינתיים, נמשיך בקרוב.
סחבק.
אני לא חושב שיש היום מנהל בכיר בחברת הייטק גדולה (ומי יודע, אולי גם בעוד חברות, לא ממש חיפשתי) שלא מפרסם איזה בלוג משלו. הבלוגים נהפכו כיום לכלים לגיטימיים ופופולריים, יש שיאמרו גם מוצלחים, לקידום רעיונות, וכמובן פרסום.
מכאן, הדרך למשמעות כלכלית כבדת משקל היא קצרה ולכן גם לאימוץ כטכנולוגיה עסקית רצינית.
זה נכון שבאופן כללי, חברות שרצו לפרסם מוצרים יכלו לעשות זאת גם קודם. יכלו לפרסם מאמרים בעיתונים ובאינטרנט וכו'.
אבל תנועת הבלוגים כפי שאני רואה אותה שונה ב 2 נקודות עיקריות:
1. היא מאפשרת לקוראים להגיב (ברוב המקרים) וכך מתפתחת לה שיחה.
2. היא מאפשרת לכל אחד, בלי הרבה משאבים, לומר את מה שיש לו לומר (אפילו אני פתחתי בלוג).
וכמובן שיש גם חסרונות:
אין שום עריכה ולכן אין בקרה על הטקסטים המפורסמים. במקרה הטוב זה אומר שרמת הכתיבה תהיה לא משהו. במקרה הפחות טוב, זה כבר הוצאת דיבה, ואולי אפילו יותר גרוע.
זהו אחד הסממנים של התרבות החופשית הזאת שבה כל אחד אומר את כל אשר על ליבו. זה מכריח אותנו לחשוב יותר טוב על כל מה שאנחנו קוראים (במילים אחרות: אל תאמינו לכל מה שכתוב בבלוג). האנונימיות שמתאפשרת לנו מהאופי המבוזר של הרשת נותן לנו רק עוד יותר כוח - להרע ולהיטיב.
בעיה נוספת היא התפוצצות המידע: לך תמצא דברים טובים בכל הברדק הזה. ולא, גוגל לא יעזור פה.
גם בנושא הזה יש פתרונות שונים, טכנורטי למשל. אבל על נושא התיוג החברתי אני ארחיב עוד בהמשך. יש לי כמה מחשבות בנושא.
בשורה התחתונה, הטכנולוגיות כיום מאפשרות לכל אחד להיות מו"ל פרטי משל עצמו של תכנים באינטרנט. כמות התוכן שנוצרת כל יום במרחב הדיגיטלי היא עצומה. כמות הרעיונות שעוברים בין אנשים, כמות התקשורת הנמסרת והמתקבלת היא בלתי נתפסת. רק עכשיו אנשים מתחילים להבין את העוצמה שבזה, ואני לא בטוח שאנחנו מוכנים לכך.
באיזשהו מקום מקוננת אצלי התחושה שהטכנולוגיה מתקדמת מהר מדי. יותר מהר ממה שאנחנו מסוגלים לקלוט.
אני לא בטוח אם זה יתברר כדבר טוב או רע. מה שבטוח זה שנצטרך ללמוד להשתלט על כל המידע הזה, נצטרך ללמוד לעכל את הכל.
גוגל, למשל, טוענים שמטרת העל שלהם היא לארגן את המידע בעולם. מטרה ראויה ללא ספק. יש שירימו גבה לנוכח השאפתנות (יומרנות?) יש שיגידו שאל לנו להפקיד כ"כ הרבה כוח בידי גוף יחיד, ועוד גוף מסחרי (מישהו אמר מונופול על ידע?)
אני מקבל את התחושה שהרבה יותר כוח מצוי היום בידי ההמון. ואנו עומדים בתחילתה של תקופה מאוד מעניינת. הרבה מהעתיד לבוא עלינו טמון במה שאנחנו עושים היום, במה שאנחנו עושים עם הטכנולוגיה הזו שנקראת הרשת.
מצד שני, יכול להיות שאני נעשה דרמטי עקב השעה...
ואם בתוכן דיגיטלי עסקינן. אז זה המקום לציין לטובה את הקולקטיב שחוגג השבוע את הגליון ה 250 שלו.
מה שנקרא: Keep up the good work.
כאן המקום להודות שלולא החשיפה שלי לקולקטיב, ספק אם הייתי נחשף לכל עולם התרבות הדיגיטלית שצומח לו במהירות מפתיעה. יש לי הרגשה שעוד רבות ידובר בימים האלה.
זהו בינתיים, נמשיך בקרוב.
סחבק.
culture, web
3 Comments:
מזל טוב סחבק!
אני מקווה שהלידה היתה קלה ומהירה..
נראה שיש לך מה להגיד לעולם הזה, טוב אולי לא לכולו אבל לחלק ממנו בטוח.
אני בעד.
תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.
תודה, תודה.
נכון, כרגע אני פונה רק לקהל ישראלי. אבל נתחיל בקטן. נראה לאן נגיע :-)
הוסף רשומת תגובה
<< Home